بدون لینک

بدون لینک

بدون لینک

بدون لینک

دویک

دویک ,بیماری دویک چیست,بیماری دویک کشنده است,بیماری دویک درمان,بیماری دویک علائم,بیماری دویک علایم,بیماری دویک و بارداری,بیماری دویک ویکی پدیا,بیماری دویک

دویک , بیماری دویک چیست , بیماری دویک کشنده است , بیماری دویک درمان

توضیحاتی در مورد دویک

این بیماری را می شود اینطور معرفی کرد.سندروم “دویک” یک اختلال خود ایمنی سیستم عصب مرکزی است که شباهت زیادی به MS دارد و در بیشتر موارد به اشتباه MS تشخیص داده می‌شود. این بیماری بیشتر عصب چشم و نخاع را درگیر می‌کند و سن ابتلا به آن دیرتر از MS آغاز می‌شود. در این مطلب از سایت جسارت در مورد دویک صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

سندروم دویک

بیماری سندروم دویک که در انگلیسی به آن Neuromyelitis optica) می گویند که به اختصار NMO نامیده می‌شود یک التهاب خودایمنی عصب بینایی و نخاع می‌باشد. در این بیماری التهاب و از بین رفتن میلین عصب بینایی و نخاع را بصورت راجعه داریم. این بیماری شباهت زیادی به ام‌اس دارد و در موارد متعددی به اشتباه ام‌اس تشخیص داده می‌شود که همین یکی از عوامل تاخیر در درمان مؤثر بیماری می‌باشد. این بیماری بیشتر عصب چشم و نخاع را درگیر می‌کند. این بیماری دارای فراز و فرود است ولی پیش‌رونده نیست. عدم درمان به موقع بیماری می‌تواند به کوری و سپس فلج کامل بدن منتهی شود. به دلیل سرعت درگیری بالای این بیماری، این بیماری را خطرناک‌تر از ام‌اس می‌دانند. این بیماری درمان قطعی ندارد ولی چون عودکننده است و پیش‌رونده نیست، می‌توان تا حد بالایی جلوی آن را گرفت. سن ابتلا به این بیماری دیرتر از ام‌اس شروع می‌شود و اغلب افراد حدود سنی ۳۰ تا ۵۰ ساله را درگیر می‌کند. شیوع بیماری در حد ام‌اس نیست و بیشتر زنان به آن مبتلا می‌شوند. بیشترین تعداد مبتلایان به دویک را می‌توان در آسیای شرقی یافت. بنابر آمار غیر رسمی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ ایرانی به آن مبتلا هستند.

دویک چیست

بیماری دویک چیست؟ این بیماری وقتی پیش می آید که سیستم ایمنی به اشتباه خود بدن را مورد حمله قرار می دهد. هدف دویک اعصاب نخاعی و عصب بینایی است. به این صورت که فرد بیمار ممکن است به صورت ناگهانی فلج شود یا بینایی اش را از دست بدهد. نکته ای که مهم است همراه بودن حملات نخاعی و بینایی با هم است. به این صورت که فرد ممکن است دچار درد خیلی شدید در ناحیه کمر یا گردن شود و بعد از گذشت مدت زمانی که از چند روز تا چند سال متغیر است دچار حمله بینایی شود. البته برعکس این موضوع هم صدق می کند. یعنی ممکن است اول حمله بینایی اتفاق بیفتد و بعد اعصاب نخاعی درگیر شوند.

دویک و استرس

آیا استرس روی این بیماری تاثیرگذار است؟ هنوز در کتاب ها نتایجی از به دست آمدن جواب این سوال نیامده، اما به گفته دکتر یاراحمدی اخیرا مطالعاتی انجام شده که نشان می دهند احتمال تایید این مسئله هست. در افرادی که استرس و یا اضطراب خیلی زیادی دارند، ممکن است تنظیمات سیستم ایمنی به هم بریزد یا از بین برود. برای مثال وقتی استرس افراد بیشتر می شود احتمال ابتلای آن ها به سرماخورگی هم بیشتر می شود. دلیل این مسئله هم کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن است. « احتمال این هست که استرس باعث برانگیخته شدن سیستم ایمنی و در نتیجه منجر به بیماری های خود ایمنی شود.» هر تار دیدنی ام اس نیست! تاری دید یکی از علایم شایعی است که خیلی ها، به خصوص خانم های جوان را دچار وحشت از ام اس و در این مورد، دویک می کند. اما نکاتی که دکتر یاراحمدی به تندرستی گفت می تواند مقدار زیادی از نگرانی ها را برطرف کند: «در ام اس هم تاری دید هست.اما اکیدا لازم است بگویم هر کسی صبح بلند شد و دید یکی از چشم هایش تار شده به معنای ام اس نیست! خیلی از مریض ها پیش متخصص های دیگری می روند که اطلاع زیادی از مغز و اعصاب ندارند و به هر کسی با این علایم می گویند ممکن است ام اس باشد! گفتن همین جمله به یک خانم جوان یعنی خراب کردن زندگی او!» اما واقعیت این است که آمارها چیز دیگری نشان می دهند:« طبق آخرین آمار ما، اگر بعد از گرفتن ام آر آی از کسی که التهاب عصب بینایی پیدا کرده پلاک هایی روی مغزشان دیده شود ممکن است در پنج سال آینده ۵۶ درصد این افراد به ام اس مبتلا شوند. ۴۴ درصد بقیه، ممکن است تا آخر عمرشان همین یک حمله را تجربه کنند. دید آن ها به صورت کامل برگردد و به زندگی عادی شان ادامه دهند.»

  • آریانا بهشت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی